Hei nuuska, pistin rajat kiinni!

Mä oon seurannut Jodelin nuuskakanavaa jo jonkin aikaa. Viime viikkoina olen huomannut keskustelunaiheiden muuttuneen. Aiemmin denssitolpan siirtyminen myyjältä ostajalle on hoitunut alle tunnissa. Sen jälkeen, kun korona pisti rajat kiinni, ovat langat olleet hiljaisia. Jopa äänettömiä. Nuuska ei liiku enää samalla tavalla kuin aiemmin ja sen hinta on noussut katukaupassa.

Siellä missä on ihmisiä, siellä on ideoita. En voi väittää, ettei nuuskakanavilla vallitsisi voimakas, mutta luova yhteishenki. Kanavalla arvuutellaan, millä todennäköisyydellä Ruotsista tilatut nuuskat jäävät tulliin, mietitään, pitäisikö ruveta tekemään omaa nuuskaa vai sittenkin siirtyä tupakoijaksi. Lisäksi on pyydetty vinkkejä siihen, miten voisi saada parhaat tehot irti käyttämällä rottia eli kerran suussa olleita nuuskia.

Mulla on aivan kaikki ymmärrys ja empatia heitä kohtaan, joille (vahvan) nuuskan puute aiheuttaa nyt tuskailua, vieroitusoireita ja tarpeen keksiä helpottavia ratkaisuja. Vieroitusoireet ovat yksilöllisiä. Levottomuus, ärtyneisyys, keskittymisvaikeudet, heikentynyt stressinsietokyky, unettomuus tai päänsärky tekee harvasta kovin toivottua seuraa.

Ehkä säkin oot miettinyt, että pitäisikö siirtyä tupakkaan, jos nuuskaa ei ole tarjolla. Mä haluaisin, että miettisit vielä, sillä päivittäin tupakoivista aikuisista kuusi kymmenestä haluaisi lopettaa tupakoinnin. Jos oot vähän vaikeammin lopettamisajatukselle lämpenevä, ja kaipaat lisää syitä, niin juuri nyt kannattaa tiedostaa, että päivittäinen tupakointi saattaa lisätä koronavirusinfektion riskiä terveydelle.

Siksi ehdotan tätä kaikkein matalimmalla syyllistämisvaihteella: voisiko nyt olla aika lopettaa nikotiinituotteiden käyttö kokonaan? Jos nikotiinin käytön lopettaminen tekee susta vaikeaa seuraa, nyt sitä on hyvä kokeilla, kun muutenkin meitä käsketään pysymään omissa oloissamme kotona. Voit valittaa seinille, hikoilla pieruverkkareissasi ja purkaa ärtymystäsi pitkillä metsälenkeillä sekä hankkia takaisin sen autonomian, jonka nikotiinituotteet sulta joskus vei. Omat rajat todellakin kiinni! Hyvästi!

Terkuin,
Minna

Ps. On olemassa hyviä materiaaleja ja neuvoja, kuinka lopettaa paljon nikotiinia sisältävän nuuskan käyttö.

Tiivistettynä vinkit ovat: tee päätös, valmistaudu, lopeta ja pysy nuuskattomana. Fressiksen sivuilta löytyy sulle ohjeet miten pääset nuuskasta eroon. Lisäapua lopettamiseen saat tarvittaessa koulun terkkarilta tai lääkäriltä.

Valmistaako Ruotsi nuuskaa Suomen nuorille?

Pyöreät punavalkeat nuuskapurkin etikettitarrat ovat vaivihkaa yleistyneet siellä täällä. Niitä näkee liimattuna lähes kaikkialle – läppäreihin, puhelimiin, kuulokkeisiin, kypäriin, seiniin ja tolppiin.

Kyseessä on Suomeen runsain määrin salakuljetetun ja siten myös nuorten käsiin päätyvän nuuskamerkin helposti irtoavat ja uudelleen liimautuvat etikettitarrat. Kyseinen ”denssi”-nuuska näkyy myös joidenkin suomalaisten hip hop -artistien musiikkivideoilla, sosiaalisen median kanavissa ja kappaleiden sanoituksissa. Etenkin monet nuoret tunnistavan brändin, vaikkei nuuskaa käyttäisikään.

Denssi valmistetaan Ruotsissa, jossa nuuskan myynti ja valmistus on laillista. Ruotsi on saanut Euroopan Unionissa erityisvapauden myydä nuuskaa sillä ehdolla, että se ei saata sitä muiden EU-maiden markkinoille. Sattumoisin kuitenkin kyseinen tuote on suosittu lähinnä Suomessa, eikä sitä Ruotsissa useinkaan edes tunneta. Nuuskaa myyvät kauppiaatkin kertovat, että sitä ostavat asiakkaat ovat pääsääntöisesti Suomesta. Kiinnostaisikin tietää, että keitä varten tuota kyseistä nuuskaa sitten valmistetaan, jos ei ruotsalaisia?

Suomessa, kuten monessa muussakin maassa tupakkatuotteiden mainonta on kielletty lailla. Tupakkateollisuus, johon nuuskakin kuuluu, käyttää kuitenkin joka vuosi miljardeja euroja tupakkatuotteiden maailmanlaajuiseen markkinointiin ja sponsorointiin. Markkinoinnin kohderyhmänä ovat erityisesti lapset ja nuoret, sillä enemmistö tupakkatuotteita käyttävistä aloittaa käytön alaikäisenä. Aika epäeettistä!

Koska mainontaa ei meillä Suomessa sallita, joutuu tupakkateollisuus keksiä jatkuvasti uusia keinoja tuotteidensa markkinointiin. Mitä nuuskapurkkien etikettitarroihin tulee, vaikuttaa se olevan ovela keino nuuskateollisuudelta valjastaa nuoret markkinoinnin tekijöiksi. Nuuskatarroja liimatessa ei välttämättä tule ajatelleeksi toimivansa tupakkateollisuuden eduksi.

Denssissä on hyvin korkea nikotiinipitoisuus (22 mg/g) ja pH-arvo, jotka molemmat edesauttavat nikotiiniriippuvuuden syntymistä. Nuoret ovat erityisen alttiita nikotiiniriippuvuuden kehittymiselle, sillä heidän hermostonsa on vasta kehittyvä. Mitä useampi aloittaa nikotiinituotteiden käytön nuorena, sitä enemmän rahaa valuu tupakka- ja nuuskayhtiöille. Se jos mikä on epäeettistä liiketoimintaa.

BuenoTalkin instassa on paljon sisältöä nuuskasta ja nuuskateollisuuden kieroista taktiikoista. Seuraa tiliä ja lue lisää häsän #nuuskakoukku takaa.