Oon huomannut että nikotiinivalmisteiden käyttö (esim. nikotiinipurkka tai nikotiinipussit) tuottavat erityisen keskittyneen olotilan, mikä tuntuu hyvin optimaaliselta opiskeluhetkien kannalta. Mistä tämä johtuu ja onko tämä oikeasti satunnaiskäytössä hyödyllistä? Esimerkiksi tenttiviikoilla? Onko saman melkein zen-maisen olotilan saavuttaminen mahdollista myös ilman nikotiinituotteita?

Aiheet

Oon huomannut että nikotiinivalmisteiden käyttö (esim. nikotiinipurkka tai nikotiinipussit) tuottavat erityisen keskittyneen olotilan, mikä tuntuu hyvin optimaaliselta opiskeluhetkien kannalta. Mistä tämä johtuu ja onko tämä oikeasti satunnaiskäytössä hyödyllistä? Esimerkiksi tenttiviikoilla? Onko saman melkein zen-maisen olotilan saavuttaminen mahdollista myös ilman nikotiinituotteita?

Nikotiinituotteille, kuten muillekin päihteille on yhteistä, että ne koukuttavat ja saavat olon hetkellisesti miellyttäväksi ja hyväksi, sillä ne vaikuttavat aivojen mielihyväkeskukseen. Tämä saa käyttäjän tuntemaan tarvetta aineelle.

Tieteellisesti tarkasteltuna nikotiini ei ole hyvä lääke keskittymiseen. Nikotiini aktivoi aivoissa nk. nikotiinireseptoreita, eli nikotiinin käyttö johtaa mm. adrenaliinin ja dopamiinin eli mielihyvähormonin tuotannon ja vaikutusten lisääntymiseen.

Lisäksi nikotiini toimii stimulanttina eli elintoimintoja kiihdyttävänä aineena. Vaikutukset aivoissa ovat voimakkaasti palkitsevia ja vahvistavat käytön oppimista, jonka vuoksi ihmiset käyttävät nikotiinituotteita yhä uudelleen siinä uskossa, että siitä tulee hyvä olo ja se auttaa keskittymään.

Vaikutus on kuitenkin lyhytaikainen, tunne häviää, tilalle tulee lisääntynyt nikotiininhimo ja vieroitusoireet. Lisäksi tutkimukset osoittavat, että nikotiinin käyttö lisää pitkällä aikavälillä riippuvuutta, ahdistusta ja jännitystä. Ei kovin zen!

Zenmäisen olotilan saavuttamiseen ei todellakaan kannata käyttää päihteitä, sillä lyhytaikaisen mielihyvän jälkeen olo voi olla tosi kurja. Riippuvuuden hankkiminenkaan tuskin lisää kenenkään hyvinvointia.

Voisiko hyvää ja keskittynyttä olotilaa lähteä hakemaan jonkin oikeasti hyvää tuottavan kautta? Itselle eniten mielihyvää tuottava keino löytyy kokeilemalla. Toisille se voi olla liikunta, mindfullness, toiselle taide, eläimet, musiikki tai jokin muu juttu.

Mitä sä tästä ajattelet?

Terkuin Katri – nikotiiniekspertti

Edellinen Miten päästä nuuskasta eroon?
Seuraava Kuinka vaarallista on altistua passiiviselle tupakoinnille? Entä kun kerrostalon rapussa haisee rööki?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.