Moikka!

Kiitos kysymyksestä! Tää olikin kiinnostava sellainen. Tähän ei oo yhtä oikeaa vastausta, joten pohdiskelen muutamia syitä. Nuuskan käyttö on lisääntynyt viime vuosien aikana. Käytössä on lisäksi paikallisia eroja. Eli helppo saavutettavuus ja käytön yleistyminen on yksi tekijä, joka lisää käyttöä.

Mä kysyin meidän Instaseuraajilta mielipidettä tähän asiaan. Siellä ehdotettiin syyksi se, että nuuskaaminen on helpompaa, halvempaa ja puhtaampaa kuin tupakka. Myös se, että saa nikotiinia vähemmällä vaivalla, kun ei tarvitse esimerkiksi mennä ulos kylmällä. Ehkä myös jonkinlainen ajattelemattomuus yleensä voi liittyä nikotiinituotteiden käytön aloittamiseen. Halutaan kuulua porukkaan, on utelias kokeilemaan jotain uutta ja pärisevää. Tässä Ylen artikkelissa kuvattiin toi aika hyvin:

– Kaveri heitti pussin. Siinä sitten sekoiltiin ja oltiin niin kovia jätkiä, kun oli nuuskaa.

– Oli se ihmeellistä. Tuli erilainen olo ja vähän päässä heitti.”

Mitäs muita syitä on käyttää nuuskaa?

Lyhyesti: Nikedu.fi-sivustolla luetellaan asioita, joilla voi yhteys nuuskan käyttämiseen:

  • positiiviset mielikuvat nuuskasta ja käytön helppous
  • haittoja ei tunneta
  • nuuskan laittomuus ei estä hankkimista
  • piilomarkkinointi

Positiiviset mielikuvat ja käytön helppous vaikuttavat

”Nuoret liittävät nuuskaamiseen paljon positiivisia mielikuvia. Nuuskan käyttöä pidetään hyväksyttävämpänä kuin tupakointia. Mielikuvaa nuuskan käytön hyväksyttävyydestä lisää se, että se ei aiheuta muille haittaa kuten tupakointi. Nuuskaa ei myöskään näe eikä haista yhtä helposti kuin tupakointia, joten sitä on helpompi käyttää huomaamattomasti, niin etteivät aikuisetkaan välttämättä havaitse käyttöä. Nuuskan käyttöön puuttumiseen ei myöskään ole välttämättä tehty selkeitä sääntöjä, jolloin aikuisten voi olla vaikea puuttua siihen.”

Haittoja ei tunneta

”Nuuskan haittoja ei tunnisteta yhtä hyvin kuin esimerkiksi tupakan. Nuorilla saattaa olla harhakäsityksiä nuuskan vaikutuksista kehoon ja esimerkiksi suorituskykyyn. Nuuskan uskotaan rauhoittavan ja sen mielletään virheellisesti olevan haitatonta fyysiselle suorituskyvylle. Nuuskan sisältämä nikotiini kuitenkin nostaa tilapäisesti verenpainetta ja sykettä, jolloin sydän joutuu normaalia kovemmalle rasitukselle jo ennen urheilusuoritusta. Nikotiini supistaa verisuonia ja heikentää lihasten verenkiertoa, mikä heikentää liikuntavammojen paranemista ja hidastaa palautumista. Koska lihasten hapen- ja ravintoaineiden saanti vähenee, eivät lihakset toimi kunnolla.”

Nuuskan laittomuus ei estä hankkimista

”Nuuskan myynti, luovuttaminen ja välittäminen on Suomessa kielletty, eli kaikki nuorten käyttämä nuuska on päätynyt heille laittomasti. Myös nuuskan ostaminen tai vastaanottaminen, sekä alle 18-vuotiaalla myös nuuskan hallussapito ovat rikoksia.

Nuuskan hankkiminen koetaan nuorten keskuudessa melko helpoksi. Nuuskaa hankitaan kavereilta, sosiaalisesta mediasta ja katukaupasta. Huolestuttavaa on, että alaikäiset nuoret saavat joissain tapauksissa nuuskaa myös vanhemmiltaan. Vanhempien lainvastaisen toiminnan syynä saattaa olla tietämättömyys nuuskan haitoista ja nuuskaamiseen liittyvästä lainsäädännöstä.”

Piilomarkkinointi

”Suomessa tupakkatuotteiden mainonta on ollut kiellettyä vuodesta 1978 lähtien. Tupakkatuotteita markkinoidaan silti edelleen, mutta mainonta on hienovaraisempaa piilomarkkinointia. Tupakkatuotteiden käyttö aloitetaan pääsääntöisesti ennen 18-vuoden ikää, jonka takia tupakkateollisuus kohdistaa markkinointiaan nuoriin esimerkiksi elokuvien ja sosiaalisen median avulla. Etenkin nuuskaa näkyy myös nuorten suosimien artistien ja vaikuttajien some- ja musiikkivideoilla.

Nuuskamarkkinoilla on sadoittain eri tuotemerkkejä ja makuja. Makuaineet saavat nuuskan vaikuttamaan houkuttelevammalta ja vaarattomammalta ja madaltavat käytön aloittamisen kynnystä. Erityisesti tyttöjä houkutellaan käyttämään nuuskaa myös kauniiden nuuskarasioiden sekä pienempien nuuskapussien avulla.”

BuenoDocs-videot poraavat nuuskaa syvemmälle aiheen pariin

Me tehtiin pari videota aiheesta. Suosittelen tutustumaan ekaksi Denssin jäljillä ja seuraavaksi Nuuskamarkkinoinnin jäljillä. Laita samalla kanava tilaukseen samalla, kun katsot noi videot 🙂

Denssin jäljillä:

Ruotsi on saanut erityisvapauden myydä nuuskaa sillä ehdolla, että se ei saata sitä muiden EU-maiden markkinoille. Denssi valmistetaan Ruotsissa, vaikka kukaan siellä ei tunnu sitä käyttävän. Suomen pimeille nuuskamarkkinoille sitä kuitenkin tuodaan rekkalasteittain ja täällä denssipurkkeja ja etikettitarroja näkyy kaikkialla. Ruotsalaisten nuuskan myyjien mielestä kyseessä on huonolaatuinen nuuska, joka kuitenkin uppoa suomalaisiin kuin veitsi voihin. Keitäköhän varten sitä siis valmistetaan? https://youtu.be/WEyCqF21pyg

Nuuskamarkkinoinnin jäljillä:

Tupakkateollisuuden markkinointia rajoitetaan ankarasti, joten he ovat keksineet keinoja tuotteittensa piilotettuun markkinointiin. Tänä päivänä some antaa tupakkayhtiöille valitettavan hyvän areenan tuotteittensa näkyvyyden edistämiseen. Savukeyhtiöt ovat jääneet kiinni somevaikuttajien käytöstä nuoriin kohdentuvassa piilomarkkinoinnissa, mutta voiko jotain samanlaista liittyä myös nuuskan markkinointiin? https://youtu.be/G53Oih1uzi0

Huh! Kiitos, jos jaksoit lukea tänne saakka!

Minna

Sinun palautteesi on meille tärkeää <3 Kerro mitä mieltä olit tästä vastaukesta

Edellinen Seuraava

Lisää juttuja tästä aiheesta